03-5792920

הגשימו את חזונכם – חזון עסקי וחזון ארגוני

בעולם העסקי הקר והמנוכר של היום דיבורים על חזון עשויים להיתפס כמוזרים. עם זאת, ארגון ללא חזון הוא כמו מנוע ללא מערכת הצתה. החזון הארגוני או החזון העסקי שלכם חייב לשקף את מערכת הערכים, האמונות, המטרות והיעדים אליהם הארגון שלכם שואף. בעזרת החזון תוכלו אולי להפוך את החלום למציאות.

הגשמת חזון

איך להפוך חלום לחזון ארגוני

שלושת היסודות של חזון ארגוני: ערכים מטרה ויעדים

בעוד שארגונים צריכים להתמקד בעיקר בסביבה העסקית שלהם, יש נושא אחד חשוב שאולי אינו מתיישב עם עולם העסקים הסטנדרטי, אבל חייב להימצא בתוך הליבה של כל ארגון. אין המדובר באסטרטגיה שיווקית, ניהול מכירות או ניהול עסקי, אלא בחזון. חזון נקשר אולי עם קונוטציות דרמתיות, היסטוריות ספרותיות ובטח לא עם עולם העסקים הקר והמנוכר של היום. אבל למעשה, החזון הוא לא אחר מאשר מערכת הבערה הפנימית של כל ארגון, ומכאן יש לו משמעות הדוקה להצלחה העסקית.

החזון של הארגון צריך לשקף את האידיאולוגיות והיעדים שלו, ועליו לכלול שלושה מרכיבי ליבה עיקריים: ערכים, מטרה ויעדים.

המרכיב הראשון של חזון עסקי: ערכים

הערכים עליהם מתבסס הארגון צריכים להיות לב ליבו של החזון שלו. הערכים שתבחרו כערכי הארגון שלכם חייבים להיות קרובים מאוד לליבו של הארגון ושל מי שהקים אותו. הערכים של הארגון צריכים לכלול לא יותר מחמישה פרמטרים עיקריים ועליהם להיות מנותקים מערכים עסקיים או מהסביבה העסקית. כך למשל, הערכים עשויים להיות: מצויינות השרות ללקוחות, יצירתיות, אמינות, שיוויון הזדמנויות בעבודה ועוד.
הדרך לבדוק האם הערכים של הארגון נמצאים בליבת הארגון ועל כן יכולים להוות בסיס לחזון ארגוני, היא לשאול את עצמכם מה יקרה לערכים אלה אם המציאות או הסביבה העסקית תשתנה. כך למשל, אם החברה תעבור משירות פנים אל פנים למבנה של שרות במוקד טלפוני, האם ערך של מצויינות השרות עדיין ישמר? אם כן, סימן שהערך הוא אכן ערך ליבה.

חזון ארגוני לא יכול להתקיים גם ללא הגדרת מטרה

המטרות של הארגון מגדירות למעשה מדוע הארגון בכלל קיים. חישבו: מהו החלום שלכם? נסו להפוך את החלום למטרה. כמו הערכים, גם המטרה צריכה להיות יציבה ולא תלוייה בשינויים חיצוניים. ישנן חברות שהמטרה שלהם בחלק מהחזון הכולל נשארת בעינה במשך עשורים ארוכים. קחו את וולט דיסני למשל – המטרה של החברה היא לבדר ולשמח ילדים ברחבי העולם ולהמציא דמויות דימיוניות שונות על מנת לעשות כן. על מנת לעשות זאת, בין השאר הוקמה דיסנילנד, שם החברה מממשת את החזון שלה ומייצרת הכנסות (והרבה!). יש שיגידו שהמטרה היחידה של חברה היא לייצר כסף – אך מטרה זו אינה מספיקה כדי לייצר את הכסף עצמו. לכן המטרה צריכה להיות חלק מחזון כולל של הארגון ולשקף אותו.
על מנת לקבוע את המטרה, שאלו את עצמכם שאלה אחת חשובה: "למה". ניקח לדוגמה חברה שעוסקת בסקרי דעת קהל. החברה עשייה להגדיר את המטרה שלה באופן הבא: "המטרה היא לייצר נתונים סטטיסטיים מבוססי סקרים". מצד שני, אם נשאל את החברה "למה" – נקבל מטרה ברורה ובסיסית הרבה יותר: "לסייע ללקוחות להבין טוב יותר את השוק לצורך תהליך קבלת החלטות אפקטיבי". זו המטרה האמיתית של החברה.

המרכיב השלישי, החזון שלכם חייב לכלול יעדים ואבני דרך אליהם תשאפו להגיע

היעדים עליהם מתבסס החזון שלכם צריכים לבטא אבני דרך אליהן הארגון שלכם צריך לשאוף להגיע. בניגוד לערכים ולמטרה, היעדים של הארגון עשויים להיות דינמיים יותר והם נבחרים על ידכם. ערכים ומטרה לעומת זאת אי אפשר "לבחור", אלא או שהם קיימים או שלא. את היעדים עצמם ניתן לפרק לגורמים הבאים:
מטרה: אין הכוונה למטרה שהיא המרכיב הראשי השני של החזון, אלא למטרה במובן "יעד". המטרה לצורך העניין עשוייה להיות מטרה כמותית – כמו יעד מכירות. עם זאת, יעד המכירות המהווה חלק מהחזון הוא לא יעד מכירות כמותי, אלא חזוני. הדוגמה שממחישה זאת הכי טוב היא המטרה שהציבה לעצמה חברת הרכב פורד להביא מכונית לכל בית באמריקה. זו אמנם מטרה כמותית – אבל עדיין היא בגדר חזון.
מודל לחיקוי: קחו ארגון או סיפור הצלחה שתרצו לאמץ ושמהווים מקור להשראה עבורכם, והשתמשו בהם על מנת להמחיש את החזון שלכם. כך למשל, אם יש לכם חברה לייצור מילקשייקים, אולי תרצו להפוך את המילקשייק שלכם לפופולארי כמו משקה קוקה קולה. אם יש לכם חברת אופנה שמתמחה בג'ינסים, אתם יכולים לשאוף להיות מובילים כמו ראלף לורן. המודל לחיקוי שלכם מצייר בעצם את היעדים והחזון שלכם בצבעים ומגדיר אותו.
מקמו את עצמכם בתעשייה: אם אתם בעלי חברת תוכנה זה יהיה שאפתני למקם את עצמכם ליד IBM, אבל בכל זאת החזון שלכם צריך לעודד אתכם לשאוף למעלה ולהיות תמיד בראש הרשימה. אז אם אתם בעלי חברת אבטחת מידע, שאפו להיות מובילים בשוק המקומי, ומי יודע – אולי גם בשוק העולמי.

טיפ חשוב להמשכיותו של חזון ארגוני:

כאשר אתם משיגים יעד מסויים, החליפו אותו באחר, אבל תמיד הציבו לנגד עיניכם יעדים למימוש במסגרת החזון שלכם.

מאמרים נוספים

ייעוץ-עסקי-–-הרבה-יותר-מעצה-טובה

ייעוץ עסקי – הרבה יותר מעצה טובה

אנו בחברת GPS  לעסקים מעניקים שירותי ייעוץ עסקי כבר למעלה מ-20 שנה והובלנו יד ביד מאות עסקים בנחישות ובאחריות

ייעוץ עסקי למקימי עסק חדש

ייעוץ עסקי למקימי עסק חדש – כך מומלץ לבחור אותו

אם הקמתם עסק חדש, את הדרך להצלחה בו תוכלו לממש באמצעות שירות ייעוץ עסקי. באמצעותו, העסק שלכם יועל לפרוח

דברים שכדאי לדעת על שירות ייעוץ עסקי עבור עצמאיים חדשים

דברים שכדאי לדעת על שירות ייעוץ עסקי עבור עצמאיים חדשים

ייעוץ עסקי הוא ללא ספק אחד הכלים החשובים לבית העסק. באמצעות ייעוץ עסקי תוכלו להעצים את הפעילות שלכם ולהפוך

קבלו במתנה 3 פרקים מהספר GPS לעסקים

קבלו למייל קובץ PDF המכיל 3 פרקים סופר חשובים שכל בעל עסק חייב לדעת

    לפגישת ייעוץ ללא התחייבות

    דברו איתנו

    מעוניינים לדעת עוד בנוגע לאסטרטגיה השיווקית הנכונה? דברו איתנו, נשמח להסביר הכל על כוס קפה

      לפגישת ייעוץ ללא התחייבות

      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos