077-2305142

תמהיל השיווק – מה הוא כולל, איך קובעים אותו ולמה חשוב לשנות מדי פעם?

תמהיל השיווק מוגדר כסך כל המאמצים וההחלטות האסטרטגיות אותן עושה החברה על מנת למכור את המוצר. באמצעות תמהיל השיווק מיישמים את האסטרטגיה השיווקית תמהיל השיווק – Marketing Mix – מוסבר על ידי מודל ה- P’s4, או מודל 4 המ"מים. עם השנים נוספו מ"מים נוספים למודל (או כמה P נוספים) המבטאים את התפתחותו של תחום השיווק עם הזמן. במאמר זה נסקור את מרכיביו והתפתחותו של תמהיל השיווק ומתי כדאי לערוך בו שינויים.

תמהיל השיווק

חשיבותו של תמהיל השיווק

המודל המסורתי של תמהיל השיווק מורכב מהמוצר, המחיר, המקום ומאמץ המכירה

  •  מוצר – Product: שם המוצר,צורה, גודל, אריזה, תמיכה, אחריות, שרות וכל מה שעונה על השאלה- מה המוצר מציע ללקוח
  •  מחיר – Price: עלות הייצור, מחיר המוצר, אמצעי התשלום, מימון, מדיניות התשלום: מזומן / אשראי/ תשלומים/ מראש/ בדיעבד, הנחות וכל מה שקשור לתמורה שיקבל המוכר מהקונה.
  •  מקום – Place: נקודות מכירה, שיווק ישיר, שיווק לקמעונאים/ סיטונאים, מיקום גיאוגרפי של החנות, מערך הפצה ושאר ההיבטים הקשורים לדרך בה יגיע המוצר ללקוח.
  •  מאמץ המכירה – Promotion: קידום מכירות, פרסום, יחסי ציבור, תקציב, אתר אינטרנט

במהלך השנים נוספו כמה מרכיבים נוספים:

  •  אנשים – People: עובדים בחברה, חברי ההנהלה, צרכנים.
  •  תהליך – Process: תהליכי עבודה, מכשור, מעקב אחר תהליכים.
  •  עדויות פיזיות –Physical Evidenceלוגו, חולצות ומדים, רכבי חברה, מעטפות, עטים.
המרכיבים הנוספים מבטאים את השינויים החלים בעולם העסקי ובכלל, והשקה וחפיפה של מעגלים שהיו בעבר נפרדים וכיום משתלבים יחד כך שאם אתה נוסע ברכב חברה עם לוגו זהו חלק מתמהיל השיווק, מקום העבודה בהיותו מקום שבו האדם מבלה שעות רבות מהיום הוא חלק מהתמהיל ותהליכי העבודה עצמם נגזרים מהאסטרטגיה השיווקית.

איך קובעים את תמהיל שיווקי

תמהיל שיווקי נקבע בדרך כלל לאחר מחקר שוק מקיף לגבי השוק בו מעוניינים לפעול. המחקר נעשה בשני מישורים: ברמת המקרו- היבטים כלכליים, דמוגרפים וסביבתיים, וברמת המיקרו: מתחרים, מחירים, ורצונות הצרכנים. בדרך כלל נעזרים לצורך עריכת המחקר באנשי מקצוע שעורכים סקרי שוק, מנתחים נתונים ממאגרי מידע ומסיקים מסקנות אופרטיביות.

 

לאחר שנקבע תמהיל שיווקי יש צורך לעקוב אחר השינויים החלים בשוק ולשנות, להתאים ולעדכן בהתאם לתנאי השוק. לדוגמא: בשוק הסלולארי פעלה באמצע שנות ה-90 רק חברה אחת- חברת פלאפון, המוצר בהיותו מונופול בשוק לא היה תחרותי הן במחיר והן במגוון המכשירים והשירותים הנלווים. לאחר כניסת המתחרה החדשה סלקום, חברת פלאפון שינתה את תמהיל השיווק שלה בכל הקשור למוצר והמחיר (לרווחת לשמחת הצרכנים כמובן!) בנוסף בנוגע למאמצי המכירה שינתה חברת פלאפון את המסרים השיווקיים שלה- בתחילה היה צריך לשכנע את הצרכנים בתועלות הטלפון הנייד באופן כללי: "להפוך שעה אבודה לשעת עבודה"- מסר שהוא נכון לכל מכשיר נייד של כל חברה. לאחר כניסת סלקום לשוק, פלאפון שינתה את המסרים השיווקיים שלה כך שייווצר בידול לעומת החברה האחרת, לדוגמא: קמפיין שלם שסבב סביב איכות הקו בפלאפון להבדיל מהמתחרה.

קרא עוד כיצד לעשות עיצוב תדמית בצורה הטובה ביותר ועל חשיבותו של מיתוג אישי

מאמרים נוספים

דיוור אלקטרוני באינטרנט

דיוור אלקטרוני באינטרנט

שימוש בכללי הדיוור יכול לשפר פי 17 את הצלחת הדיוור שלכם דיוור אלקטרוני הוא תורה מדוייקת אשר מילוי הכללים

ייעוץ שיווקי

ייעוץ שיווקי – חשיבה מחוץ לקופסא

איך בוחרים יועץ שיווקי או חברת ייעוץ שיווקי? איך תדע אם אתה צריך ייעוץ שיווקי? אם אחת או יותר

שיווק ופרסום

השילוב הקדוש של שיווק ופרסום

מה ההבדל בין שיווק ופרסום ואיך משלבים בין השניים? שיווק מהו? שיווק הינו כלל הפעולות העסקיות אשר נוקט בהם העסק

הרשמו לניוזלטר

וקבלו בכל שבוע רעיון פרקטי להצלחה שיווקית מהירה

דברו איתנו

מעוניינים לדעת עוד בנוגע לאסטרטגיה השיווקית הנכונה? דברו איתנו, נשמח להסביר הכל על כוס קפה

logos
logos
logos
logos
logos