077-2305100

המדריך המלא לשינוי ארגוני

קיצוצים או התרחבות, שותפות חדשה או התפרקותה של שותפות קיימת – אלו הן רק חלק מהסיבות שעשויות לעורר בארגון שלכם צורך בשינוי ארגוני. עם זאת, ארגונים רבים אינם מצליחים לעמוד בתהליך השינוי מתחילתו ועד סופו מסיבות שונות ומגוונות הנוגעות לניהול לקוי של התהליך. יחד עם זאת אפשר להצליח בתהליך שינוי ארגוני אם עומדים בכמה כללים פשוטים. אז איך עושים את זה ולמה שינוי ארגוני עלול ליצור אנטגוניזם אצל העובדים שלכם – כל התשובות במאמר הבא

שינוי ארגוני

שינוי ארגוני – מהתוכנית העסקית ועד הלקוחות

שינוי ארגוני – הדרך להעלות את הארגון על מסילה של הצלחה

קיצוצים, התרחבות, רה-ארגון, מיזוג, רכישה, שותפות חדשה ואפילו מעבר למשרדים חדשים מחייבים פעמים רבות שינוי ארגוני. כל ניסיון לשפר את הארגון שלכם מבוסס על האופן בו תנהיגו את השינוי הארגוני המתבקש מכך. עם זאת, מחקרים רבים מוכיחים, כי ארגונים רבים נוטשים את תהליך השינוי הארגוני בעיצומו, מאחר והתנאים העסקיים אינם מאפשרים להם להשקיע בכך משאבים וזמן כפי שתכננו בהתחלה. עם זאת, אם תנהלו את תהליך השינוי הארגוני כהלכה, תוכלו לקצור בסופו של דבר את הפירות ולנהל ארגון משופר ומשגשג.

ההיבטים שעליכם לשקול בתהליך שינוי ארגוני: תוכנית עסקית, יעדים, עובדים ולקוחות

שינוי ארגוני חייב להיות מקיף ולכלול כל היבט ואלמנט תפקודי-עסקי של הארגון שלכם. אין טעם לכבות שריפות פה ושם, או לערוך שינויים מינוריים. על השינוי הארגוני להיות אינטנסיבי ולעיתים אפילו “אכזרי”. לפני שאתם מתחילים בתהליך השינוי בארגון שלכם עליכם לבצע קודם כל הערכה וניתוח של התוכנית העסקית הקיימת שלכם. התוכנית העסקית למעשה מתארת את כל המהלכים העסקיים והיעדים העסקיים המתוכננים והאמצעים להשיג אותם. לפיכך, תוכנית עסקית היא תוכנית פעולה ומכאן היא אמצעי יעיל למצוא נקודות משגה ולערוך שינויים. הציבו יעדים חדשים שיהיו מצד אחד ריאליים, ומצד שני אגרסיביים מספיק על מנת לחולל שינוי אמיתי. קחו את הזמן לבדוק היכן הארגון שלכם כן מייצר כסף והתמקדו בנקודות החזקות הללו כשאתם מחוללים שינוי בארגון.
כך למשל, חברה שעוסקת בייעוץ פיננסי מוסדי ואשר התמקדה בשנים האחרונות גם בייעוץ פיננסי פרטי עשוייה למצוא את הייעוץ הפרטי כלא משתלם כלכלית. במקרה זה על החברה להתמקד במה שהיא עושה הכי טוב, קרי: ייעוץ פיננסי מוסדי ולארגן את השינוי הארגוני באופן תואם. לשם כך יתכן אפילו ותאלץ לסגור מחלקה, לפטר עובדים או לערוך מיתוג מחדש.

שינוי ארגוני אורך זמן – בינתיים ארגנו תוכנית עסקית חלופית וזמנית

תהליך השינוי הארגוני עלול להכניס את הארגון לתקופה של אי יציבות פיננסית שעלולה להיות מסוכנת. למעשה, זו אחת הסיבות המרכזיות ששינויים ארגוניים נכשלים או מופסקים באמצע. לכן, בנו תוכנית עסקית-פיננסית זמנית למשך שלושת החודשים הבאים. ברגע שהארגון שלכם יתייצב, צרו תוכנית עסקית-פיננסית למשך תשעת החודשים שנותרו. הקפידו מאוד בתקופה זו להשגיח על תזרים המזומנים שלכם וודאו שמנהל הכספים או רואה החשבון של החברה יערוך בקרה שבועית על ניהול הכספים שלכם.

השינוי הארגוני והעובדים שלכם – לא תמיד “סיפור אהבה”

שינוי ארגוני משמעו התייעלות, ולא תמיד העובדים שלכם עונים על הצורך הזה. במקרים רבים, שינויים עלולים ליצור אנטגוניזם (התנגדות) אצל העובדים. קחו בחשבון שאנשים לא תמיד אוהבים שינויים, כל שכן עובדים. לכן, בכל הנוגע לעובדים שלכם כדאי שתערכו הערכה ומשוב על מנת לזהות אילו עובדים “מפריעים” או עלולים להפריע לתהליך השינוי הארגוני.
קחו בחשבון שהמטרה תמיד צריכה להיות יצירת ארגון “רזה” וגמיש, ולא ארגון עתיר בעובדים שגם עולים לכם יותר כסף וגם אינם משרתים מטרה אפקטיבית (ולפיכך מבזבזים משאבים יקרים). הקפידו שהעובדים שלכם ינצלו היטב את זמני העבודה, זמנו את מנהלי הצוותים ומנהלי הפרוייקטים שלכם לשיחות ותאמו איתם את הציפיות שלכם לניצול יעיל של לוחות הזמנים ועמידה ביעדים. אל תמהרו לפטר, אבל גם אל תחזיקו בעובדים שאינם באמת נחוצים לכם או שעבודתם אינה עומדת בסטנדרטים המינימאליים.
מצד שני, יתכן ותהליך השינוי הארגוני יחייב התרחבות והעסקת עובדים חדשים. במידה ואכן כך, גייסו עובדים בעלי כישורים מתאימים, ואל תמהרו לגייס יותר מדי בבת אחת. דאגו לפיתוח הדרכה לעובדים החדשים על מנת שישתלבו בצורה האופטימלית בארגון שלכם. שימו לב: אל תשכרו עובדים חדשים לפני שתהיו בטוחים שאתם יכולים לעמוד בכך פיננסית ומתוך איתנות כלכלית.

השלמת השינוי הארגוני מחייבת עריכה מחודשת של תוכנית עסקית והצבת יעדים עסקיים חדשים

חיזרו לתוכנית העסקית שלכם וקיבעו יעדים חדשים – רק שימו לב: כשאתם באים ליישם את היעדים הלכה למעשה חשבו היטב את ההוצאות הפיננסיות הנובעות מכך. ברגע שהארגון שלכם הצליח להטמיע את השינוי ולעלות על המסלול – הישארו בנתיב הנכון ואל תסטו מהתוכנית המקורית אלא אם יש לכם סיבה טובה לעשות כן.

שינויים ארגוניים – קודם חישבו על הלקוחות

למרות השינוי הארגוני הקפידו תמיד לעמוד בדרישות הלקוחות וביעדים שהצבתם. אין טעם לערוך שינויים ארגוניים אם הלקוחות יקבלו בסופו של דבר שרות פחות טוב או לא יקבלו את המוצרים שיחפשו. שינוי ארגוני צריך תמיד לבוא מנקודת המבט המתייחסת למה טוב יותר ללקוחות שלכם.

טיפ לשינוי ארגוני: אחד הדברים הכי חשובים בכל תהליך של שינוי הוא להפיק לקחים היכן הארגון שלכם או אתם פעלתם באופן שגוי. לימדו מטעויות על מנת שתימנעו מטעויות דומות בעתיד.

 

רוצה עזרה אישית? השאר פרטים ונראה כיצד נוכל לסייע לך

מאמרים נוספים

מס חברות

מס חברות

במשך שנים ארוכות מתנהל במחוזותינו ויכוח בעניין שתי אסטרטגיות כלכליות הנוגעות למס החברות הישראלי – מהצד הימיני, הקפיטליסטי, טוענים

ניהול פרוייקטים

תכנון פרויקטים נכון כולל תיכנון מוקדם וזיהוי סיכונים

ניהול פרויקטים: איך תתכנו תקציב, זמנים ויעדים ניהול פרויקטים מתחיל מתכנון תקציב, לוחות זמנים, יעדים וכוח אדם המשבר הכלכלי

ניהול עסקי

ההבדל בין ארגון בינוני למוצלח הוא הניהול העסקי

ניהול עסקי – יותר מ-"סתם" כישורי ניהול ניהול עסקי: מוצר,תימחור, שיווק ומכירה ניהול עסקי היא פעילות שאינה נעשית מעצמה

הרשמו לניוזלטר

וקבלו בכל שבוע רעיון פרקטי להצלחה שיווקית מהירה

דברו איתנו

מעוניינים לדעת עוד בנוגע לאסטרטגיה השיווקית הנכונה? דברו איתנו, נשמח להסביר הכל על כוס קפה

logos
logos
logos
logos
logos