03-5792920

תזרים מזומנים

תזרים-מזומנים

ניהול תזרים מזומנים הוא חלק קריטי בניהול העסק, בשגרה ובזמנים קשים. אבל בין המשימות היומיומיות במסגרת ניהול העסק – בעלי עסקים רבים מתעלמים ממצב המזומנים, במיוחד בתקופות לחוצות. לאור המשבר הנוכחי, חשבנו שהגיע הזמן לחשוף את יסודות תזרים המזומנים ולעשות קצת סדר בדברים. אפילו בזמנים קשים, ישנם צעדים שתוכלו לנקוט כדי להגן על העסק שלכם ותזרים מזומנם הוא המקום להתחיל בו. 

מה זה תזרים מזומנים? 

תזרים מזומנים עוסק בכסף שזורם לעסק ומחוצה לו, אם גובה המזומנים שנכנסים גדולים ממה יוצא – סימן שהעסק שלכם ככל הנראה במצב כלכלי נהדר. תזרים מזומנים מאפשר למשקיעים להבין כיצד פעולות החברה מתנהלות, מאיפה הכסף שלה מגיע וכיצד נכון להוציא כסף. כדי להשיג תזרים מזומנים בריא יש לדעת כיצד לנהל אותו נכון ועל בסיס שוטף כדי להימנע ממצבים פיננסים קשים. 

קחו לדוגמה את החנות של אבי, חנות אופניים היפותטית כאשר לבעלים אבי יש מספיק מזומנים, הוא יכול לשלם לצוות שלו, לספקים שלו ולעצמו בזמן ולשמור על העסק מעל פני המים וזה מתבטא בדוגמאות הבאות: 

    • מזומן נכנס: אבי מרוויח כסף בעיקר באמצעות מכירה ותיקון אופניים מכל הסוגים. מרבית הלקוחות מגיעים אליו לחנות לבצע את הרכישה אך בנוסף יש לו חנות מקוונת שדרכה הוא עושה משלוחים לכל הארץ. כמו כן, אבי שוקל לפתוח סניף חדש בעיר במרכז והבנק אישר לו את ההלוואה והעביר לו את מלוא הסכום לחשבון. 

 

  • מזומן יוצא: אבי משתמש בכסף שהוא מרוויח כדי לשלם לספקים, לצוות ולספקים שלו יחד עם תשלומי מיסים, הלוואות וכו'. כמו כן, הוא השתמש בעבר במימון לצורך השקעה בציוד חדש אך משתמש בהלוואה זו כדי לפצות על הכנסות שאבדו. 

 

שימו לב לא להתבלבל בין תזרים מזומנים טוב לרווח – שהוא העודף שנותר לך בסוף התקופה. 

כיצד מודדים תזרים מזומנים? 

כאשר חברות בוחנות את תזרימי המזומנים בפירוט, הן בדרך כלל מדברות על זה מבחינת פעילויות תפעול, השקעה ומימון. בואו נעשה סקירה על מסעדה דמיונית במרכז בארץ. 

הפעלת תזרים מזומנים: מזומנים שהתקבלו או הושקעו בפעילות עסקית העיקרית של העסק, כמו מכירת מנות אוכל, כריכים, קפה ועוד. 

תזרים מזומנים להשקעה: מזומנים שהתקבלו או הושקעו בפעילות השקעה כמו נכנסים, מכשירי מטבח חדשים, השקעות במיזמים עסקיים ועוד. 

תזרים מזומנים מממן: מזומנים שהתקבלו באמצעות חובות או ששולמו כהחזר חוב כמו לדוגמה הלוואה עסקית. 

 

מה כוללת תוכנית תזרים מזומנים? 

כדי להבטיח שהעסק שלנו יעמוד בהתחייבויות הכספיות ולחזות סיכונים מבעוד מועד – יש לערוך תחזית תזרים מזומנים. נהוג לעשות תוכנית כזו אחת לחצי שנה ובליווי יועץ פיננסי או עסקי. כמובן שתדירות עדכון התוכניות משתנה בהתאם לסדר גודל של העסק, יש עסקים שמספיק רבעוני, יש כאלה שצריכים חודשי, שבועי ואפילו יומי. הנה כמה מהדברים שהתוכנית צריכה לכלול: 

  • מצב חשבון: זה למעשה בסיס של התוכנית – מה מצב היתרה בחשבונות המנוהלים? על כמה האשראי עומד ומה רמת הניצול? 
  • תשלומים קבועים: לאחר מכן, יש למפות את כל הוצאות העסקיות שיש לנו לפי התאריכים. לדוגמה: משכורות לעובדים שמשולמות כל חודש, תשלומים לספקים, הורדות אשראי חשבונות, שכ"ד ועוד. 
  • פירעון הלוואות – השלב הבא הוא מיפוי הלוואות שניתנו על ידי בנקים וגורמים נוספים. 
  • הערכה של תקבולים – בהתאם לתחזיות יש להעריך מקורות הכנסה מנקודת מבט של תנאי השוק, שינויים ומגמות חדשות, עונתיות, עליה או ירידת מחירים ועוד. 
  • תוכניות עסקיות – במידה ואתם מתכננים להרחיב פעילויות או לשדרג את העסק שלכם – יש לוודא שהכספים שיושקעו יכללו בתחזית תזרים המזומנים בהתאם למועד הצפוי. 

למה זה חשוב? 

תזרים מזומנים שמנוהל לא נכון עלול להוביל לקריסת העסק, לכן יש חשיבות רבה לחיזוי תרחישים ותהליך בקרה קבוע. בנוסף לכל האמור, חשוב להדגיש שהתוכנית משמשת בעיקר את בעל העסק אך יש לו חשיבות רבה בכדי לקיים קשרים בריאים מול המערכת הבנקאית. ניהול נכון והקפדה על ריענון תוכנית תזרים מזומנים תאפשר לכם לנהל תקשורת שמושתת על אמון מול משקיעים כך שבמידה ותקלעו לתרחיש מסוים בעתיד כמו מצוקת מזומנים, תוכלו להציג לבנק את כל התרחישים ולבקש הרחבת מסגרות אשראי או הלוואות במידת הצורך. ככל שתוכלו לחזות את מצב המזומנים שלכם בעתיד יותר מוקדם – כך הסיכוי שתוכל לצאת מהמשבר בקלות יגדל. 

תוכנית תזרים מזומנים עם GPS לעסקים 

אתם ללא ספק יכולים להכין לבד תוכנית תזרים מזומנים, יחד עם זאת – לאור החשיבות וההשפעה הרבה שיש לה העסק שלכם, מומלץ להיעזר בשירותי ייעוץ עסקי. יועץ מקצועי יוכל להעריך באופן המדויק ביותר תחזיות ולשפר את הרווחיות שלכם ולסלול דרכים אפקטיביות שיובילו אתכם לביטחון כלכלי. אנו בGPS לעסקים מלווים אלפי חברות ועסקים בהכנת תוכניות תזרים מזומנים, עם ניסיון של למעלה מ30 שנה וצוות רו"ח, כלכלנים ועורכי דין הטובים ביותר בישראל – אנחנו נוביל אתכם בנחישות להצלחה. לקביעת פגישת ייעוץ אנחנו מזמינים אתכם למלא את הפרטים שלכם ונציגנו ידאגו לחזור אליכם בהקדם או להתקשר אלינו –

מאמרים נוספים

תוכנית יזמות – שרונהאב

תוכנית יזמות – שרונהאב

" המנהיג הוא אני למימוש והצלחה " חולמים על רעיונות או מיזמים עסקיים או חברתיים ורוצים לממש אותם להצלחה

ייעוץ-עסקי-–-הרבה-יותר-מעצה-טובה

ייעוץ עסקי – הרבה יותר מעצה טובה

אנו בחברת GPS  לעסקים מעניקים שירותי ייעוץ עסקי כבר למעלה מ-20 שנה והובלנו יד ביד מאות עסקים בנחישות ובאחריות

ייעוץ עסקי למקימי עסק חדש

ייעוץ עסקי למקימי עסק חדש – כך מומלץ לבחור אותו

אם הקמתם עסק חדש, את הדרך להצלחה בו תוכלו לממש באמצעות שירות ייעוץ עסקי. באמצעותו, העסק שלכם יועל לפרוח

קבלו במתנה 3 פרקים מהספר GPS לעסקים

קבלו למייל קובץ PDF המכיל 3 פרקים סופר חשובים שכל בעל עסק חייב לדעת

    לפגישת ייעוץ ללא התחייבות

    דברו איתנו

    מעוניינים לדעת עוד בנוגע לאסטרטגיה השיווקית הנכונה? דברו איתנו, נשמח להסביר הכל על כוס קפה

      לפגישת ייעוץ ללא התחייבות

      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos