03-5792920

סטארטאפ – כל הרעיון זה לממש את החלום ולהצליח

שרובנו שומעים על חברת סטארטאפ אנו נוטים לדמיין חברה קטנה ומצליחה שעוד רגע הולכת לכבוש את העולם, או לפחות את סיליקון ואלי עם אקזיט מרשים ומעורר קנאה. אך למעשה בפועל רוב חברות הסטארט-אפ אינן מצליחות לשרוד, והסטטיסטיקות מצביעות על כך ש-84% מהחברות נסגרות עוד לפני שהגיעו לשלב פיתוח המוצר.
ישראל היא מדינה משגשגת וישנם מאות ואלפי יזמים שבטוחים שפריצת הדרך מחכה להם מעבר לפינה. מצד אחד יש לנו יזמים מוכשרים עם מודעות רבה לנושא, אך מצד שני הנתונים מצביעים על כך שרק 16% מהם יצליחו לשרוד, להרוויח ולהפוך לחברה בשלה.
כיצד קורה מצב שבו רעיון חדשני ומלא פוטנציאל מתרסק עוד לפני שהמריא? ואם כל הרעיון זה להצליח – איך אפשר להימנע מכישלון ולהגדיל את אחוזי ההצלחה? 

 

חברת סטארטאפ – קווים לדמותה 

חברות סטארטאפ או בעברית "חברות הזנק" הן חברות שהוקמו בעקבות רעיון חדשני ומקורי של יזם או מספר יזמים כאשר הרעיון חייב להיות בעל ערך מוסף ופוטנציאל להצלחה עסקית. התחומים הנפוצים ביותר קשורים לעולם הטכנולוגי והייטק כך למשל פיתוח אפליקציה מסוימת משתייכת לקטגוריה הזו. כבר בשלב ההתחלתי על היזמים לבצע בדיקת היתכנות כדי לבדוק האם למוצר או לרעיון שלהם יש בכלל את הפוטנציאל להצלחה, וכמובן להפקת רווחים בעתיד.
מעבר לזה יש לבחון היטב את השוק ולחקור את המתחרים, המוצרים או השירותים שהם מציעים, מה היתרונות במיזם לעומת אחרים ועוד.
כמו כן יש לבנות תכנית עסקית מוגדרת ומפורטת ככל הניתן, זאת כדי לייעל את שיטת העבודה אך בעיקר כדי לזכות בגיוס משקיעים, גיוס הון או מציאת שותפים עסקיים.
אחד השלבים החשובים ביותר יהיה שלב האסטרטגיה, הקמת מודל עסקי והשגת הממון הדרוש לפיתוח המיזם. הרי עם כל הרצון הטוב, ללא משאבים כלכליים הרעיון החלומי לא יוכל להתממש ולהפוך לאמיתי.
מהם השלבים הראשונים בהקמת חברת סטארטאפ ומה החשיבות שלהם אל עבר ההצלחה? 

 

הקמת חברת סטארטאפ – הפיכת רעיון שמתבשל למתכון מנצח 

כדי להקים חברה מצליחה חשוב להשקיע בצעדים הראשונים ליצירת בסיס נכון להמשך. לפניכם השלבים הראשונים להפיכת רעיון למציאות. 

  1. רעיון – הבסיס לכל יהיה רעיון חדשני שגם מצדיק את קיומו ומעניק ערך מוסף ויתרונות על פני המתחרים. הרעיון צריך להביא עמו פתרון ומענה כלשהו ובעל פוטנציאל להצלחה. 
  2. מחקר שוק – יש לחקור היטב את השוק ולהבין את המתחרים, החוזקות והחולשות, הכאבים של קהל היעד והצרכים שלהם. המחירים הקיימים ואפשרות מידת ההצלחה בעת החדירה לשוק. 
  3. בדיקת היתכנות – כלי חשוב ומשמעותי לבדיקת המוצר והסביבה. גם אם יש לך רעיון מהפכני זה לא שווה הרבה אם הוא אינו רלוונטי או שיש אלטרנטיבה טובה יותר משלך. המוצר חייב להיות בעל פוטנציאל גבוה עם נתונים שיבדלו אותו מהמתחרים. 
  4. גיוס כספים – אחד השלבים החשובים, שהרי ללא הון כלכלי הקמת סטארטאפ ללא תוכל להתממש. השגת סכומי הכסף למימון העלויות כבר בתחילת הפרויקט יכולה להגיע מהסביבה הקרובה, משקיעים פרטיים, הלוואות מבנקים, חממות טכנולוגיות, שותפים עסקיים ועוד. למרות שזו תקופה של אי וודאות ולקיחת סיכונים, חשוב להעריך כבר בהתחלה מה סכום הכסף הנדרש לגיוס וכמה זמן יעבור עד שתוכלו להחזיר את ההשקעה / הלוואה. 

 

סבבי גיוס סטארטאפ – מה זה SEED ?

שלב גיוס הכספים הראשוני שנקרא גם Seed Round מעניק לחברה את הדחיפה הראשונית לרוץ קדימה ולהתחיל ליישם את תהליך הפיתוח והצמיחה של החברה. סבבי גיוס סטארטאפ מגיעים בדרך כלל ממשקיעים חיצוניים שמאמינים באותו רעיון או מיזם, במודל העסקי שמוצג בפניהם ובפוטנציאל הטמון בחברה. השם מגיע מהאנלוגיה של שתילת seed – זרע שעם השקיה נכונה וטיפול נכון ומסור, יצמח ויהפוך לעץ גדול ומשגשג. כך גם בעולם העסקי, אותה תמיכה כספית ראשונית היא זו שתעזור לעסק לצמוח ולהפוך מגרגיר קטן לחברה משגשגת.
בשלב זה אחרי שהוצגו בפני המשקיעים כל הנתונים הדרושים כמו תכנית עסקית או פרזנטציה ובדיקת היתכנות יחליטו המשקיעים האם הם מאמינים בכם כיזמים ובחברה עצמה והאם הם ייקחו חלק כשותפים או יקבלו אחוזים מהחברה.
בדרך כלל הסיבוב הראשון אמור לתת את הפוש הראשוני להאצת הקמת החברה ועם הזמן ייתכנו סבבי גיוס נוספים ופנייה לערוצים גדולים יותר כמו בנקים וקרנות הון. 

 

לנצח את הסטטיסטיקה – כיצד ניתן להגדיל את אחוזי ההצלחה? 

כפי שכבר ציינו נתוני ההצלחה לא מעודדים במיוחד אך עדיף להיות ריאליים, ממוקדים וערוכים מאשר להשקיע משאבים רבים ולהיכשל בסופו של דבר. אז איך בכל זאת אפשר להגדיל את אחוזי ההצלחה ולהפוך לחברת סטארטאפ מצליחה? לפניכם כמה טיפים:

  • בניית תכנית עסקית בצורה מדויקת ומקצועית ככל הניתן. זה אולי נשמע כמו משימה פשוטה, אך כבר בשלב זה רצוי להיעזר בחברות המתמחות בכתיבת תכנית עסקית וייעוץ ארגוני כדי להשיג תכנית מדויקת ומפורטת. מעבר לזה עבודה בצמוד לתוכנית עסקית מסודרת תעזור לכם להתמקד בלהגיע לתוצאות ולא להתפזר ולבזבז כסף וזמן לשווא.  
  • לא למהר ולנהוג באימפולסיביות. כל השלבים הראשונים בהקמת החברה צריכים להיעשות בצורה שקולה. חשוב להשקיע מחשבה רבה ולבצע עבודה יסודית, מקצועית ומעמיקה ולא לפעול בצורה פזיזה.
  • בניית צוות עובדים איכותי – אל תתפשרו על כל הצעה מזדמנת כמו משקיעים מפוקפקים או עובדים שאינם מספיק טובים. הקפידו כבר בהתחלה לבנות צוות מקצועי וכשרוני שמסוגל להוציא את התכנית לפועל על הצד הטוב ביותר, לתפקד במצבי לחץ ולהתמודד עם משברים בצורה יעילה. 
  • עקפו את המתחרים – היום כבר נדמה שהמציאו את הכל ולא קל לחדש. גם אם המוצר שאתם רוצים לפתח כבר קיים בשוק, דאגו שיש לכם בידול משמעותי שיגדיל את סבירות ההצלחה. זכרו שלמתחרים שלכם יש כבר קהל יעד לאותו מוצר, וחשבו איך אתם יכולים להגיע אל אותו נתח שוק ולהעניק להם מענה לצורך קיים. 

 

תכנית עסקית לחברת סטארטאפ – איך עושים את זה נכון? 

כאמור יש חשיבות רבה בכתיבת התכנית העסקית, הן ברמה של היצמדות לתוכנית בצורה מסודרת והן ברמה של שלב גיוס כספים ממשקיעים והצגת החזון העסקי. אלו סעיפים יופיעו בתוכנית?


  1. פירוט הרעיון באופן תמציתי אך משכנע, רקע כללי אודות החברה ומה הפוטנציאל הטמון במוצר. 
  2. מחקר מעמיק של השוק כולל נתונים מדויקים על המתחרים, קהל יעד, מחירים ועוד.
  3. תכנון עסקי ואסטרטגי – כולל את דרכי השיווק והתוכנית האסטרטגית, כיצד ניתן להגיע ליעדים ובאיזו דרך. 
  4. מודל כלכלי – חישוב הרווחים הצפויים, תחזיות רווח והפסד, מודל פיננסי וחישוב עלויות מול הכנסות. 

למרות שנדמה שבכל יום מתעוררים רעיונות חדשניים ומלאי פוטנציאל, לא כולם יודעים בפועל איך להקים חברת סטארטאפ ולהפוך את הרעיון לחברה מצליחה. הנתונים הלא מעודדים רק מצביעים על כך שרעיון ורצון טוב לא תמיד מספיקים וצריך לדעת כיצד לפרוץ אל השוק בעזרת השילוש הקדוש: אסטרטגיה ומודל עסקי, היתכנות ופוטנציאל להצלחה ובידול מיתוגי נכון. כיום ניתן להיעזר בחברות לייעוץ עסקי כמו GPS לעסקים, המתמחה בבניית תוכנית עסקית ומודל עסקי מנצח, תכנית שיווקית, אבחון הצרכים, יישום והטמעת השיטות תוך ליווי אישי ומקצועי. 

אנו מלווים את היזם לאורך כל הדרך עד להצלחה כולל גיוס משקיעים, ניהול במיקור חיצוני, פיתוח תשתיות שיווק ומכירות ותשתיות באק אופיס – ארגוניות וכספיות.
בעזרת ידע וניסיון רב שנים, נשמח ללוות אתכם בדרך אחראית המבטיחה צמיחת חברת סטארטאפ מצליחה.

מאמרים נוספים

סרטון תדמית לעסק – צופים בהצלחה

סרטון תדמית לעסק – צופים בהצלחה

אנחנו נחשפים לעשרות (אם לא מאות) פרסומות ביום אחד, מוצפים במסרים, מותגים, פרזנטורים ומוצרים. אם תעשו Pause לרגע אחד

מדוע כל עסק חייב סרטונים?! בואו לגלות את הטריק שיקדם את העסק שלכם במהרה!

מדוע כל עסק חייב סרטונים?! בואו לגלות את הטריק שיקדם את העסק שלכם במהרה!

בעלי עסקים? רוצים לקדם את העסק שלכם במהרה ברשתות החברתיות ופלטפורמות הדיגיטל השונות? מעוניינים לדעת איך עושים זאת? לנו

קבלו במתנה 3 פרקים מהספר GPS לעסקים

קבלו למייל קובץ PDF המכיל 3 פרקים סופר חשובים שכל בעל עסק חייב לדעת

    לפגישת ייעוץ ללא התחייבות

    דברו איתנו

    מעוניינים לדעת עוד בנוגע לאסטרטגיה השיווקית הנכונה? דברו איתנו, נשמח להסביר הכל על כוס קפה

      לפגישת ייעוץ ללא התחייבות

      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos