03-5792920

בחירת הזדמנויות עסקיות מנצחות

סרגיי מיכאילוביץ ברין ולארי (לורנס) פייג', שני יזמים בתחילת דרכם, פנו בשנת 1996 ליאהו (Yahoo!) עם אבטיפוס של מנוע חיפוש והציגו בפניהם הזדמנות עסקית – לבנות עבורם מנוע חיפוש ממש טוב תמורת כמה מיליארדי דולרים. אנשי יאהו השיבו בשלילה והציעו לשני הבחורים להקים חברה, לבנות מנוע חיפוש ואז לחזור אליהם. זו כנראה הייתה עצה טובה שכן השניים עשו זאת והקימו את גוגל (Google). איך נזהה הזדמנויות עסקיות טובות, כיצד נימנע מויתור על הזדמנויות עסקיות כאלו? וכיצד נישמר ממעורבות בהזדמנויות עסקיות פחות מוצלחות?

הזדמנויות עסקיות

איך לזהות הזדמנויות עסקיות של פעם בחיים?

המכנה המשותף של הזדמנויות עסקיות מוצלחות

המציאות מלמדת שהפרטים של כל ההזדמנות העסקיות המוצלחות אומנם שונים זה מזה, אולם הסיטואציה במרבית המקרים זהה. הופעתן של הזדמנויות עסקיות פתאומי לרוב. ללא התרעה צצה לה הזדמנות עסקית לעשות עסקה שתשנה את חיינו, את הקריירה המקצועית שלנו, הזדמנויות עסקיות כאלה שההצלחה בהן ברורה וקלה.

חשוב לשאול את עצמינו: האם יש בידינו את הכלים המתאימים לבחור מבין הזדמנויות עסקיות שונות את ההזדמנות העסקית הנכונה עבורנו? חשוב להבין שהזדמנות עסקית הינה בעצם סוג של מתנה שעל מנת ליהנות מפירותיה צריך קודם לכן לסכן משהו יקר ערך. הזדמנויות עסקיות הן הימור בין סיכוי לסיכון ולכן רק הזדמנות עסקית טובה תהווה הימור שהצליח.

 

סריקת הזדמנויות עסקיות

תהליך של סריקת הזדמנויות עסקיות נועד לצמצם את טווח הטעות לצד הנחיית אנשי עסקים באילו הזדמנויות עסקיות כדאי לדבוק, ומיהן ההזדמנויות העסקיות שמומלץ לנטוש. סטודנטים למנהל עסקים מנסים להקיש אודות מאפייני הזדמנויות עסקיות מוצלחות והזדמנויות עסקיות פחות מוצלחות במסגרת ניתוחי אירוע של עסקים וחברות שהצליחו או נכשלו. הבנת הסיבות להצלחה וכישלון מאפשרת לסרוק פרויקטים והזדמנויות עסקיות חדשות ולהעריך את סיכוייהם להצליח ואת הסיכון הנלווה.

אמירת “כן” / “לא” להזדמנויות עסקיות

בספרו “איך להתעשר” אומר דונלד ג’ טראמפ כי החוכמה לומר “לא” להזדמנות הלא נכונה ככל הנראה תהיה העסקה הטובה ביותר שתעשו אי פעם. יחד עם זאת, אמירת “לא” לכל הזדמנות שתקרה בדרכינו תוביל כנראה לפספוס של הזדמנויות עסקיות מבטיחות לצד דחיית הזדמנויות עסקיות כושלות. צריך לזכור כי ההצלחה לעולם אינה מובטחת ובשביל להצליח צריך להסתכן עם הזדמנויות עסקיות כלשהן. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שאמירת “כן” להזדמנות עסקית הינה דבר מחייב אשר עשוי לשנות בצורה מהותית את חיינו.

כיצד נשפר את סיכויינו לבחור הזדמנות עסקית מוצלחת?

הבחירה קשה, אלא אם ניחנו בכוחות על-טבעיים ובחוש שישי המאפשרים לנו את ראיית הנולד. בהינתן שלרובנו אין כוחות של חיזוי העתיד, נפעל על פי מספר כללי אצבע לגבי שאלה מטרידה זו בניסיון לשפר את סיכויי הצלחתנו בבחירת ההזדמנות העסקית המנצחת. נשאל את עצמנו את השאלות הבאות:
  •  מה מציעה ההזדמנות העסקית? חייב להיות לנו ברור לחלוטין מה מציעות ההזדמנויות העסקיות ומה התועלת האמיתית שחבויה בהן.
  •  מה הסיכון של ההזדמנות העסקית, מה אנחנו עלולים להפסיד במקרה שההזדמנות לא תצליח? האם הסיכון כספי, סיכון לאובדן מעמד או ויתור על משרה יציבה לטובת ניסיון ליישם את ההזדמנות העסקית?
  •  אילו חלופות / הזדמנויות עסקיות אחרות עומדות בפנינו? לעיתים החיים מזמנים לנו הזדמנויות עסקיות כאשר אנו זקוקים להם נואשות. אסור לנו לקפוץ להזדמנות העסקית מבלי לבחון הזדמנויות עסקיות נוספות המונחות סביבנו. לחץ הרגע עשוי למנוע מאיתנו מלהסתכל סביב ויש לעצור לרגע ולבחון כל יזמותויזמות סביבנו.
  •  האם אנו מוכנים להקדיש להזדמנות העסקית את זמננו, משאבנו ואומץ ליבנו? חשוב לזהות את מקור ההססנות שלנו ולא לאפשר לפחד מכישלון למנוע מאיתנו לראות עד כמה ההזדמנות העסקית טובה.
  •  האם אנו בשלים ומיומנים מספיק על מנת לשלוט בהזדמנויות עסקיות בחוכמה ותבונה? האם ברשותנו הכישורים והיכולות לעמוד באתגרי ההזדמנות העסקית שנבחר?
  •  האם הזדמנויות עסקיות שאנו בוחנים עוסקות בנושאים שמעניינים, מושכים ומאתגרים אותנו? האם אלו תחומי התמחותנו הדורשים מאיתנו לעסוק במה שאנחנו אוהבים?
  •  השאלה החשובה ביותר – מה תחושת הבטן אומרת לנו לגבי ההזדמנות העסקית? אם משהו בנו מתרגש ושמח כלפי הזדמנות עסקית מסוימת, אם כל תא בגוף מתלהב ממספר הזדמנויות עסקיות מועדפות, די ברגשות אלו כדי לומר – כן. לכולנו יש קול פנימי שמודיע לנו: עצור! כאשר משהו לא כשורה, ונותן “אור ירוק” כאשר אנו נתקלים בהזדמנויות עסקיות שמרוממת את רוחנו. לפעמים צריך פשוט ללכת עם הלב, אחרי האינסטינקט העסקי המושרש בכל אחד מאיתנו.

ניסיון חשוב בבחירת הזדמנויות עסקיות

ישנם אנשי עסקים מצליחים המעידים על עצמם כי ניחנו בחושים חדים ובכוחם לזהות הזדמנויות עסקיות ומגמות. אנשים אלו לא נולדו עם יכולות אלו אלא צברו ניסיון רב בתחומי פעילותם אשר מאפשר להם לזהות הזדמנויות עסקיות בעלות סיכויי הצלחה טובים יותר. אנשי עסקים אלו פועלים בהתמדה, אמונה וחזון ארוך טווח למימוש הזדמנויות עסקיות שבחרו, אולם אין הם חסינים מפני בחירת הזדמנות עסקית שגויה אשר תסב להם נזק רב במונחי משאבים כלכליים, זמן ואנרגיה. ככל שתהיו מנוסים יותר בבחינת הזדמנויות עסקיות, כך תשתפר יכולתכם לזהות הזדמנויות עסקיות מבטיחות ותדעו מתי צריך לקפוץ למים ואף יותר חשוב, מתי לוותר. כאשר הזדמנויות עסקיות מצריכות השקעה גדולה של זמן ומשאבים,  מומלץ בחום להיוועץ עם מומחים לפני קבלת ההחלטה במטרה לצמצם ככל שניתן את טווח הטעות.

 

כיצד ממשיכים? קיראו על יזמות ופתיחת עסקים וכן כיצד כותבים תוכנית עסקית מנצחת.

מאמרים נוספים

תוכנית יזמות – שרונהאב

תוכנית יזמות – שרונהאב

" המנהיג הוא אני למימוש והצלחה " חולמים על רעיונות או מיזמים עסקיים או חברתיים ורוצים לממש אותם להצלחה

שפרו את הביצועים וצרו את החזון 

שפרו את הביצועים וצרו את החזון 

ייעוץ עסקי הוא סַפָּק חשוב לבעלי עסקים, גם אם העסק קיים, עובד ורווחי. באמצעות ייעוץ עסקי תוכלו לגבש את

תזרים-מזומנים

תזרים מזומנים

ניהול תזרים מזומנים הוא חלק קריטי בניהול העסק, בשגרה ובזמנים קשים. אבל בין המשימות היומיומיות במסגרת ניהול העסק –

קבלו במתנה 3 פרקים מהספר GPS לעסקים

קבלו למייל קובץ PDF המכיל 3 פרקים סופר חשובים שכל בעל עסק חייב לדעת

    לפגישת ייעוץ ללא התחייבות

    דברו איתנו

    מעוניינים לדעת עוד בנוגע לאסטרטגיה השיווקית הנכונה? דברו איתנו, נשמח להסביר הכל על כוס קפה

      לפגישת ייעוץ ללא התחייבות

      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos
      logos